dimarts, 7 d’abril de 2009

marques i marques

Ja fa uns temps que amb tot això de la crisi, s'ha notat un increment de les vendes de productes de marca blanca (pròpies del distribuïdor). Per això molts anunciants després de mostrar el seu anunci especifiquen que aquest fabricant, no produeix per a altres marques, cosa que em sembla correcte, ja que hi ha que diuen que el seu producte és el mateix que el conegut, però més barat. Però fa unes setmanes, dins de la continuïtat d'algunes cadenes de televisió, TV3 i Cuatro, emeten unes peces en les que es posiciònen a favor de les marques. I jo em pregunto, és que les marques blanques no són marques? Un producte és un producte, però la marca és tot allò que "embolcalla" el producte o servei, ja siguin iogurts, xampús o el que sigui, fins i tot una cadena de supermercats. Per això m'estranya que es posicionin a favor de les marques de productes i sembli que vagin en contra de les marques de serveis, no oblidem que un supermercat també té una marca. Hom podria pensar que és per afavorir als anunciants, però és que els supermercats també es gasten molts de quartos en spots a les televisions. Per altre banda si t'aconsellen que compris productes sense marca, ni de marca blanca, que volen que les pageses que tenen les seves parades als mercats no puguin vendre els seus enciams i tomàquets, que les alegres peixateres deixin de vendre peix fresc sense envasar per vendre'ns barretes de lluç arrebossades, congelades i envasades, que tot aquest immens col·lectiu d'artesans es quedin sense vendre el producte, que amb tant d'esforç i carinyu han fet... No oblidem que les grans marques pertanyen a multinacionals, que evidentment donen feina a molta gent, però recordem que hi ha una infinitat de pimes i autònoms que també estan patint la crisi, però per a molts aquests són invisibles.

Evidentment estic exagerant. A mi, com a dissenyador gràfic, m'interessa treballar per marques, fent logotips, fulletons, envasos... però crec que aquest anuncis el que fan és potenciar una societat marcada 100% pel consumisme desfasat, que vulguis o no, és responsable, en part, de la situació en la que ens trobem. Val a dir que hi ha sociòlegs que diuen que les noves institucions de poder no són ni els estats ni les religions, sinó les grans corporacions a traves de les seves marques. Bé, tot això és una reflexió personal, que segur que em podria passar hores divagant i reflexionant. Que en penseu vosaltres?

Per il·lustrar aquest post he dicidit col·locar una variant del darrer Caganer que vaig enviar aquest Nadal passat, que crec que és adient, i de passada em faig publicitat.