dimecres, 28 de maig del 2008

syzygy*

Aquest mes de juny s'esdevindrà a Barcelona, un cop més, la deliberació del jurat dels Art Directors Club of Europe (ADC*E per als amics), on es premiarà el bo i millor del disseny i publicitat que ha guanyat a cada país europeu. Per fer un símil tonto i futbolístic, els Laus són com la lliga nacional i els ADC*E són com la Champions League, on només poden participar els millors de les lligues nacionals... Que trist haver de fer un símil futbolístic per explicar-ho! Doncs al que anava, ja que en principi aquells dies només es fa la deliberació i poca cosa més, aquest any han organitzat aquest esdeveniment com si d'un eclipse es tractés. El dia 6 de juny és trobaran al Caixa Fòrum de Barcelona tres astres de la publicitat i el disseny gràfic europeus per fer unes conferències.
A les 16:00 h. en Mauro Pastore, creatiu i director de disseny de Milà, serà qui començara. En Mauro va ser un dels fundadors de Cacao Design (www.cacaodesign.it). També és un dels socis fundadors i president de Eulda Books and Wolda, un nou internacional i innovador esquema de premis de disseny gràfic.
Cap a les 17:30 h. hi haurà una doble conferència o una xerrada entre dos astres, l'Ami Hasan, publicista de Helsinki i en Toni Segarra de Barcelona.
L'Ami va fundar Hasan&Partners (www.hasanpartners.fi), una de les agències amb més èxit del panorama nòrdic. És un expert internacional en el llançament de noves marques i empreses. Pel que fa a en Toni, és cofundador de l'aclamada internacionalment agència *S,C,P,F... (www.scpf.com).
A les 19:00 h. parlarà en Peter Saville (www.saville-associates.com), dissenyador gràfic i publicista de Londres. En Peter és un dels més influents dissenyadors del nostre temps. És el responsable de treballs, avançats al seu temps, com les cobertes dels discs de Joy Division i New Order, així com de projectes de disseny conceptual que són exhibits per tot el món.

Per poder veure aquest fenomen astronòmic, només cal que us registreu en l'apartat que trobareu dins del web del ADC*E (www.adceurope.org). Les conferències són de franc, com qualsevol esdeveniment astronòmic, però per poder-lo gaudir has de ser al lloc adequat en el moment adequat... i les places són limitades. Per cert no cal dir que les conferències seran en anglès i no crec que hi hagi traducció simultània.

* Un eclipse total amb la coordinació i alineació de tres xerrades.

Post
Doncs bé, en general les xerrades van ser prou interessants. Potser la primera, la d'en Mauro Pastore va ser una mica fluixa. Tot i que el projecte dels premis podria ser interessant... per mi va tenir més interès la intervenció de'n William Crerar, copy, que ens va parlar dels logotips, dels seus orígens, de com molts són locals i altres intenten ser més globals. Després en Mauro ens va ensenyar alguns dels seus treballs a l'estudi... potser per mi el més interessant va ser un calendari gegant per a una impremta, on l'impressor es podia lluir i les dates del calendari eren tant petits que s'havien de veure amb un comptafils.
Mauro Pastore de Cacao Design

La segona ponència, a duo entre l'Ami Hasan i en Toni Segarra ja va ser més entretinguda. Tornaven a tocar el tema de la dualitat local/global, amb bastant sentit de l'humor. Es nota que són publicistes. Van començar comparant com veuen diferents coses d'Espanya i Finlàndia uns espanyol i un finès. comentaven que a nivell de disseny es tendeix a un llenguatge universal, i com certs elements locals acaben sent globals. L'exemple de l'Ami va ser en Väinämöinen, un déu finès d'edat madura amb el cabell blanc i barba, que te la seva similitud com a ídol amb: el Merlí artúric, el Thor germànic, el Panoràmix gal, en Gandalf i en Saruman de la Terra Mitja, el Pare Noel, fins arribar a l'oncle Sam, Confuci, Karl Marx, Lenin, Fidel Castro i un llarg etcètera. Amb això va voler dir que les idees són globals, però es personalitzen localment. A vegades per fer quelcom que triomfi globalment s'ha d'anar a buscar al costat (ja ho deia el cantant de Xàtiva: "qui perd els orígens per la identitat"), potser per això, en voler fer quelcom global es queda buit. Com a resum es pot entendre que el tema global es refereix a un concepte econòmic i el tema local a un concepte cultural. Per finalitzar van intentar trobar un element comú a tota la Unió Europea i van acabar comparant els EEUU d'Europa amb els d'America... tremendu!

L'Ami Hasan i en Toni Segarra

La darrera intervenció, potser la més esperada, va ser finalment una conversa entre en Pablo Martín i en Peter Saville. on en Peter ens parlava de quins projectes escollia i perquè. De com va començar en això del disseny gràfic, segons ell perquè en aquella època l'art contemporani anglès era inexistent. Ell es referia bastant a que el que ell fa és "material visual". Potser un concepte que està entre el disseny i l'art, el qual ell respecta molt, ja que per ser artista s'ha de ser molt valent. En canvi els dissenyadors treballem amb codis establerts i hem d'acabar fent coses "maques". També va parlar de com en la majoria de cops que feia caràtules per LP, no tenia cap brief i molts cops els músics veien el disseny quan es publicava. A la Factory Records tenien llibertat total perquè no treballaven per al mercat, si no per a aquells que els agradava la musica dels diferents grups. Finalment, parlant del projecte que ara te entre mans, la imatge de la ciutat de Manchester, va dir que no és fàcil, que no només és posar-li un logotip. La marca és la seva història, el seu tarannà i si se l'ha de crear o millorar és una feina lenta. Mireu que ens estan fent a Barcelona!
En Pablo Martín i en Peter Saville